Verbal (Pintar perkataan)
Keupayaan menggunakan bahasa untuk mengingat dan menghafal bagi menjelaskan peristiwa, berhujah, memahami dan memberi respons dalam pelbagai wahana seperti permainan perkataan, antonim, membuat analogi dan memahami maklumat dalam pelbagai bentuk set komunikasi
A1 : Keupayaan mengingat dan menghafal bagi menjelaskan peristiwa
A2 : Keupayaan berhujah
A3 : Keupayaan memahami dan memberi respons dalam pelbagai wahana seperti permainan perkataan, antonim dan membuat analogi
A4 : Keupayaan memahami maklumat dalam pelbagai
bentuk set komunikasi
Visual – Ruang – Bukan Verbal (Pintar ruang)
Keupayaan mengguna, menganggar dan mengintepretasi ruang, mentransformasi dan memanipulasi bentuk, warna, perspektif dan corak, menggambarkan dan mencipta sesuatu bentuk menggunakan ruang
A1 : Keupayaan mengguna ruang
A2 : Keupayaan menganggar ruang
A3 : Keupayaan mengintepretasi ruang
A4 : Keupayaan mentransformasi bentuk, warna, perspektif dan corak
A5 : Keupayaan memanipulasi bentuk, warna, perspektif dan corak
A6 : Keupayaan menggambarkan dan mencipta sesuatu bentuk menggunakan ruang
Logik Matematik (Pintar nombor)
Keupayaan menggunakan nombor untuk memanipulasi simbol abstrak, melihat dan meramal hubungan sebab-akibat, kehidupan seharian, mengecam pola dan simetri dan membuat penyelesaian secara logikal
A1 : Keupayaan menggunakan nombor untuk memanipulasi simbol abstrak
A2 : Keupayaan menggunakan nombor untuk melihat dan meramal hubungan sebab-akibat
A3 : Keupayaan menggunakan nombor untuk kehidupan seharian
A4 : Keupayaan menggunakan nombor untuk mengecam pola dan simetri
A5 : Keupayaan menggunakan nombor untuk membuat
penyelesaian secara logikal
Muzik (Pintar muzik)
Keupayaan menghargai dan mengapresiasi, menghayati, membuat persembahan dan menggubah muzik dan ritma
A1 : Keupayaan menghargai dan mengapresiasi muzik dan ritma
A2 : Keupayaan menghayati muzik dan ritma
A3 : Keupayaan membuat persembahan muzik dan ritma
A4 : Keupayaan menggubah muzik dan ritma
Naturalis (Pintar naturalisma)
Keupayaan mengenalpasti, mengklasifikasi dan mengapresiasi/menghargai bahan semulajadi seperti tanaman dan haiwan termasuk mineral dan cakerawala
A1 : Keupayaan mengenal pasti bahan semulajadi seperti tanaman dan haiwan termasuk mineral dan cakerawala
A2 : Keupayaan mengklasifikasi bahan semulajadi seperti tanaman dan haiwan termasuk mineral dan cakerawala
A3 : Keupayaan mengapresiasi/menghargai bahan semulajadi seperti tanaman dan haiwan termasuk mineral dan cakerawala
Kinestatik – Jasmani (Pintar jasmani)
Keupayaan mengawal dan memahami pergerakan tubuh
A1 : Keupayaan mengawal pergerakan tubuh
A2 : Keupayaan memahami pergerakan tubuh
Kreativiti (Pintar minda)
Keupayaan melihat daripada perspektif berbeza serta menghasilkan idea dan konsep yang asli
A1 : Keupayaan melihat daripada perspektif berbeza
A2 : Keupayaan menghasilkan idea dan konsep yang asli
Interpersonal (Pintar orang – pengalaman sosial)
Keupayaan mengorganisasi, berkomunikasi dan berinteraksi (dalam pelbagai bentuk set komunikasi), dan menjalinkan hubungan serta bekerjasama dalam kumpulan
A1 : Keupayaan mengorganisasi dalam kumpulan
- merancang, menyusun atur kerja, mentadbir, memimpin, mendorong, mempengaruhi
A2 : Keupayaan berkomunikasi dan berinteraksi dalam pelbagai bentuk set komunikasi (verbal dan bukan verbal) dalam kumpulan
A3 : Keupayaan menjalinkan hubungan serta bekerjasama dalam kumpulan
Intrapersonal (Pintar diri – refleksi kendiri)
Keupayaan memahami kendiri dengan menilai kekuatan, kelemahan, bakat dan minat supaya boleh membantu orang lain
A1 : Keupayaan menilai kekuatan kendiri
A2 : Keupayaan menilai kelemahan kendiri
A3 : Keupayaan menilai bakat kendiri
A4 : Keupayaan menilai minat kendiri
Minat dan Kecenderungan
Minat ialah keinginan atau kesukaan atau kecenderungan pada sesuatu
so,yg mna stukah potensi diri anda?
No comments:
Post a Comment