December 31, 2010

sampai bila nk mcm ni?

smpi bla kta nk mcm ni?
sy terluka dan awk pula dgn ego awk

just one words...

SAYA RINDU AWK YG DAHULU
:'(

NOKTAH CINTA

Ternyata semua bicaraku
Tersimpan di dalam hatiku
Ternyata semua soalanku
Tak pernah kau fikir di fikiran
Mengapa kau masih
Mencari kepastian dalam cinta
Dan di sini masih
Menanti jawapannya

Tuhan tolong nyatakanlah
Padanya tentang cinta
Adakah masih diriku diperlukan
Tuhan tunjukkan padanya
Tentang apa yang ku fikirkan
Adakah cinta ini perlu untuk dirinya

Berbicara tentang cinta kita
Masih tiada noktah penghujungnya
Berbicara tentang perasaan
Simpan saja semua itu

Mengapa kau masih
Mencari kepastian dalam cinta
Dan di sini masih
Menanti jawapannya

Tuhan tolong nyatakanlah
Padanya tentang cinta
Adakah masih diriku diperlukan
Tuhan tunjukkan padanya
Tentang apa yang ku fikirkan
Adakah cinta ini perlu untuk dirinya

how many times?

ssah sgt ke?
dlm sebulan mmg wjib ke awk skitkn hti sy...
dh mcm kna period dh...
geram taw!!!

dh taw salah
x thu nk mnx maaf
tolongla
sy pon mnusia
jgn nk uji sy...

ms dlu sblm kapel bkn main g mengayat sy
sy thu
jnji llaki ni smua bkn ley pki
thu jnji je
xp nk tunaikn
HAMPEHHH

skg bla dh sy syg awk,awk wat mcm ni kt sy
slh ke sy nk jmpa awk sblm sy g s.alam
t sy blik sni awk da kna g training
bla sy ckp mcm ni awk kta sy x nk phm awk
tlg la...
sy x ley kua mlm taw..bpa x nk kna ckp
sy ad mak bpak yg amik brt psal sy...sy x ley nk ignore kehadiran parents sy hnya sbb nk pnhi ap ad kt hti awk 2...
dah la
dah x nk jmpa...xpa
FINE
x yah jmpa dh pasni
pasni jgn duk terhegeh2 kta rndu la bgai...
sy dh cba nk bg yg terbaik kt awk
xp klu awk x ley hrgai sy
there is something wrong somewhere dgn awk
huhuhhu

pling pnting
ssah ke awk nk ckp
SORRY,SYA SLH...
blh mati ke klu sbt those words???

i hope some miracles will happen~
sekian~~

bye2 2010 n welkem 2011

salam 2 all of
lgi bbrpa jam ja kta akn mninggalkn thun 2010 ni n msuk ke thun 2011...
sbt psal thn bru sy sdri x thu ap azam sy utk thn depan.truk tol kn?
ap pon sy cma nk follow ja prjlanan idup ni...wpun sy x de azam thn 2011 xp sy ad hrpan utk thun 2011..ap hrpan sy?
biarlah mnjdi rhsia sy...yg pnting slh stunya sy nk mama n abah sy shat n pjg umo n heppy2 slalu serta dimurhkn rzeki...(at least sy gtaw la jgak slh stu dr hrpn sy kn?heeheheh)

as for 2010
sy x pnah anggp yg 2010 ni thn yg truk sbb 2010 ni mnjnjikn byk knangn mnis dlm idup sy...mgkn ad ksdihn xp itulah kehidupan..life full of laugh and tears..ape pon 2010 ni sy byk knal prgi mnusia yg plik2...yg sy x pnah jmpa sblm nie...n 2010 jga jdi detik sy declare dgn dia...

n bla je menjengah ke 2011 makanya sy akn kurang la msa utk bermuka buku dan mnjdi passive blogger as sy sgt2 sbuk...tmbh2 bru msuk stdy kn...seyes nebes nk msuk stdy
huhuhu

2 all of u...hope 2011 is much better that 2010
sekian~~

December 29, 2010

yang mana satu anda?

setiap dari kita mempunyai kelebihan dalam sesebuah bidang. hal ini penting untuk kita mengenal pasti potensi diri as perkara-perkara sebegini la yg akan menjadi slh stu pnyebab sumbgn kta dlm dnia krjya kta.so,please urself utk mengenal potensi diri

Verbal (Pintar perkataan)

Keupayaan menggunakan bahasa untuk mengingat dan menghafal bagi menjelaskan peristiwa, berhujah, memahami dan memberi respons dalam pelbagai wahana seperti permainan perkataan, antonim, membuat analogi dan memahami maklumat dalam pelbagai bentuk set komunikasi

A1 : Keupayaan mengingat dan menghafal bagi menjelaskan peristiwa

A2 : Keupayaan berhujah

A3 : Keupayaan memahami dan memberi respons dalam pelbagai wahana seperti permainan perkataan, antonim dan membuat analogi

A4 : Keupayaan memahami maklumat dalam pelbagai

bentuk set komunikasi

Visual – Ruang – Bukan Verbal (Pintar ruang)

Keupayaan mengguna, menganggar dan mengintepretasi ruang, mentransformasi dan memanipulasi bentuk, warna, perspektif dan corak, menggambarkan dan mencipta sesuatu bentuk menggunakan ruang

A1 : Keupayaan mengguna ruang

A2 : Keupayaan menganggar ruang

A3 : Keupayaan mengintepretasi ruang

A4 : Keupayaan mentransformasi bentuk, warna, perspektif dan corak

A5 : Keupayaan memanipulasi bentuk, warna, perspektif dan corak

A6 : Keupayaan menggambarkan dan mencipta sesuatu bentuk menggunakan ruang


Logik Matematik (Pintar nombor)

Keupayaan menggunakan nombor untuk memanipulasi simbol abstrak, melihat dan meramal hubungan sebab-akibat, kehidupan seharian, mengecam pola dan simetri dan membuat penyelesaian secara logikal

A1 : Keupayaan menggunakan nombor untuk memanipulasi simbol abstrak

A2 : Keupayaan menggunakan nombor untuk melihat dan meramal hubungan sebab-akibat

A3 : Keupayaan menggunakan nombor untuk kehidupan seharian

A4 : Keupayaan menggunakan nombor untuk mengecam pola dan simetri

A5 : Keupayaan menggunakan nombor untuk membuat

penyelesaian secara logikal

Muzik (Pintar muzik)

Keupayaan menghargai dan mengapresiasi, menghayati, membuat persembahan dan menggubah muzik dan ritma

A1 : Keupayaan menghargai dan mengapresiasi muzik dan ritma

A2 : Keupayaan menghayati muzik dan ritma

A3 : Keupayaan membuat persembahan muzik dan ritma

A4 : Keupayaan menggubah muzik dan ritma

Naturalis (Pintar naturalisma)

Keupayaan mengenalpasti, mengklasifikasi dan mengapresiasi/menghargai bahan semulajadi seperti tanaman dan haiwan termasuk mineral dan cakerawala

A1 : Keupayaan mengenal pasti bahan semulajadi seperti tanaman dan haiwan termasuk mineral dan cakerawala

A2 : Keupayaan mengklasifikasi bahan semulajadi seperti tanaman dan haiwan termasuk mineral dan cakerawala

A3 : Keupayaan mengapresiasi/menghargai bahan semulajadi seperti tanaman dan haiwan termasuk mineral dan cakerawala

Kinestatik – Jasmani (Pintar jasmani)

Keupayaan mengawal dan memahami pergerakan tubuh

A1 : Keupayaan mengawal pergerakan tubuh

A2 : Keupayaan memahami pergerakan tubuh

Kreativiti (Pintar minda)

Keupayaan melihat daripada perspektif berbeza serta menghasilkan idea dan konsep yang asli

A1 : Keupayaan melihat daripada perspektif berbeza

A2 : Keupayaan menghasilkan idea dan konsep yang asli

Interpersonal (Pintar orang – pengalaman sosial)

Keupayaan mengorganisasi, berkomunikasi dan berinteraksi (dalam pelbagai bentuk set komunikasi), dan menjalinkan hubungan serta bekerjasama dalam kumpulan

A1 : Keupayaan mengorganisasi dalam kumpulan

- merancang, menyusun atur kerja, mentadbir, memimpin, mendorong, mempengaruhi

A2 : Keupayaan berkomunikasi dan berinteraksi dalam pelbagai bentuk set komunikasi (verbal dan bukan verbal) dalam kumpulan

A3 : Keupayaan menjalinkan hubungan serta bekerjasama dalam kumpulan

Intrapersonal (Pintar diri – refleksi kendiri)

Keupayaan memahami kendiri dengan menilai kekuatan, kelemahan, bakat dan minat supaya boleh membantu orang lain

A1 : Keupayaan menilai kekuatan kendiri

A2 : Keupayaan menilai kelemahan kendiri

A3 : Keupayaan menilai bakat kendiri

A4 : Keupayaan menilai minat kendiri

Minat dan Kecenderungan

Minat ialah keinginan atau kesukaan atau kecenderungan pada sesuatu

so,yg mna stukah potensi diri anda?

he's so cute...








bru2 ni miss haze ad up8 blog psal slh sorg plakon taiwan nie...n now turn sy lak nk up8 psal plakon taiwan nie...ngeeee``
he's so cute!
itu je yg sy blh ckp...heheheh
ni butir2 psal dia...

  • Name: 王少偉 / Wang Shao Wei
  • English name: Sam Wang
  • Nickname: 少爷 / 娇滴滴 / Jiao Di Di / Bian Fu Xia
  • Profession: Singer, actor and model
  • Birthdate: 1976-Dec-18
  • Birthplace: Taiwan
  • Height: 180cm
  • Weight: 72kg
  • Star sign: Sagittarius
  • Blood type: O
sy mla knal artis taiwan ni mlalui miss haze la...
wah2 mcm mn lak mcm 2 kn?
hehheehh
sbb miss haze influence sy utk tgk cte prince frog...n after diinfluencekn 2 sy dgn sdri myerahkn dri utk tgk cte 2 since dia ad...dia sgt2 sweet dlm cte nie...sy x thu sy trtrik dkt which part kt dri dia but yg psti sy suka tgk pndangn mta sy...klu dia tgk sy mcm 2 mmg sah sy terkam dia...hahahhaha
seyes menggoda woooo~~see x ke menggoda pndgn mta dia 2?
ley cair taw...

December 28, 2010

confuse!!!

salam...
sy kompiussss....
ni bkn main2 btul2 pnya kompius...
lbh krg seminggu ja lgi sy akn mmulakn pengajian sy sbgi sorg pelajar sarjana muda tetapi sy tgh kompuis nk reg cos ap utk 1st sem deg nie...
tkut percaturan yg sy wat nnty mkn dri sy
nauzubillah...

dh la cos yg sy mnx n apply ni mmg cos bru
so x rmi senior yg sy knal
so sy dlm proses mncri2 senior from MC 227- BACHELOR IN INTERPERSONAL COMMUNICATION.
i need them as sy prlukn pndapat diaorg tntg cos ap yg ssuai utk didftrkn for 1st sem...mklum la senior lbh byk mkn asam gram n know which 1 should be give priority
huhuhu

so 2 anyone,if u know spa bkal jdi senior sy n kwn2 kpada diaorg ke...please give me some update kt facebook sy....ni email nya...diepooh89@yahoo.com...inbox je nma senior 2...
huhuhu

kerjasama anda amat saya hargai
:)

December 26, 2010

takziah

salam 2 all of u...
today ms sy tgh nk siap2 utk kuar dgn miss awanis...tba2 ja abah sy col gtaqw yg adik sy gtaw yg adik kak suzy meninggal dunia.

ms 2 shock gila...
n after dat sy col miss awanis n cancelkn date kami hr nie...
so pas da siap2 sy n family pon cpt2 la ke umah parents kak suzy yg trltak di sanglang perlis.

kak suzy gtaw yang arwah meninggal sebab sakit yg relate dgn paru-paru since arwah ada lelah..
arwah dimasukkan ke ICU hr jumaat hr 2 n pkul 11 lbih pg td arwah meninggal dunia.

semoga roh arwah dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama-sama orang-orang yang soleh.amin...

4 kak suzy n family,sy hrp kak n family akn sbar mghadapi dugaan ini.

AL-FATIHAH

memberi dan menerima



memberi merupakan istilah yang selalu timbul apabila satu pihak kerap mebrikan sesuatu kpda pihak yang lain.tidak kira la dr aspek apa pon pemberian itu seseorang itu tetap diklasifikasikn sebagai pemberi walaupun memberi kasih sayang. nikmatnya perasaan memberi ni sebab orang yang memberi ni akan selalu gembira dengan hanya memberi walaupun bukan dalambentuk material. tetapi keseronokan tetap dirasai. contonya apabila ibu dan bapa kita memberi kasih sayang atau pun dapat memenuhi kehendak anak-anak mereka,sejurus selepas menunaikan pemberian itu senyuman pasti terpamer di wajah ibu dan bapa. kerana kebahagiaan ibu dan bapa adalah bergantung kepada sejauh mana kebahangiaan anak-anaknya.

berbeza dengan memberi menerima pula adalah satu konsep di mana satu pihak sentiasa menerima dengan hati erbuka. untungnya menjadi penerima kerana mendapat apa saja yang diinginkan. namun sayangnya penerima selalunya hanya nampak pemberiaan yang berunsurkan material walaupun tidak semua penerima sebegitu tetapi terdapat segelintir yang begitu. conthnya, apabila anak-anak menerima kasis sayang daripada ibu bapa kerap kali mereka mengabaikan pemberian ini sedangkan pemberian ini merupakan pemberian atau nikmat yang tidak terdapat pada semua orang. namun sayangnya perkara ini tetap timbul dlm dri anak-anak khususnya.

dlm pepatah melayu sendiri ada menyebut TANGAN MEMBERI LEBIH BAIK DARI TANGAN YANG MENERIMA...

so now,u ollz decide la nk jdi pemberi ke penerima?

~sekian~

December 25, 2010

terima kasih daun keladi


salam 2 all of u...
today tepat 6.14am sy dh selamat mendarat di kedah...
heheeh

pd 18 disember hr 2 dgn mnaikin boeing cpt ekspress sy brtolak ke rumah miss haze` meow moo yg trltak di johor.
dlm area pkul 7 pgi sy pon slmt smpi kt kluang jhor
ms otw nk g nie ada la sorg brader ni
peramah gilaaa
kra dia mmg jnis friendly la..
ada ja tpik yg nk dia ckp..kbtuln ms 2 seat sy mmg dikelilingi seat llaki2
blkg n,depan n tepi smua la llaki
hahaahh
tba2 rs mcm dara pingitan lak

ok back 2 story
dh smpi 2 abah,mak n miss haze` pon picked up sy kt bus stand
after dat g la breakfast
ms breakfast ni ada la tragedi mnimpa miss haze`
hahhaahh
tragedi yg ke-2 klinya plak 2
hahahha
sabo ye...

pas2 brtolak blik umah kluang,pas2 sy smbg la tdo n dlm pkul 3 ptg miss haze` kejut sy n ajak g umah acik since ada plan barbeku...after siap2 dgn jyanya grak la g umah acik...n plan barbeku pon dijalnkn
ms 2 mmg ad mcm2 mkanan..n acik jgak ada buat roti jala yg dh lma sy idam2kn...
tq acik...nnty wat lgi...nk 10kg lak
hahahhaha
pas2 mak n abah grak blik mersing ttpi sy n miss haze` x ikt blik since esknya sy n miss haz` ada plan nk tgk wyang.

esknya 2 sy,miss haze`,cik ct n daniel pon brgrak la ke bus stand utk amik bus for ke bndr kluang
pas da smpi 2 sy n miss haze` g bli tket bus utk blik mersing dlu sbb tkut tket hbis...pas da bli tket 2 g la survey tgk tket wyang hantu mak limah balik umah...n utk sessi ptgnya cte rapunzel pon mnjdi plhn siap amik kapel seat lgi...jeles mr shafique(bf miss haze`) n mr syg klu thu nie
hahahahah

after tgk wyang hantu mak limah balik umah 2,daniel n ct pon blik la umah diorg..n sy n miss haze` pon bersiap2 nk msuk pnggung 4 cte rapunzel
ms msuk ja pnggung sy n miss haze` plik la jgak sbb x de org.ada ktaorg 2 org ja
pas a few minutes 2 ada la kapel cina yg dduk sebelah seat kapel ktaorg 2...tba2 ja pkwe kapel cina ni suh awek dia duk ats riba..n sy blh plak pndg dgn jyanya ke arah diaorg...pas2 agaknya diaorg sgan kot dgn pndgn sy yg curious ni lalu diaorg pon 2kaq seat...pas a few minutes 2 ada geng 4 org bdak pompuan msuk
kra oberall 8 org je la yg ada dlm pnggung ms sy n miss haze` tgk cte 2
maybe ms 2 byk parents tgh keje so cte 2 x dpt smbtn sgt la...
pas da tgk wyang 2 jln2 la kt kluang parade 2
after that 2nggu bus
mncbar tol ms 2nggu bus nie
lmbt gla bru bus smpi
xp ok la
better late than never kn?
ms tgh 2nggu bus 2 sy g bli topu jap
tba2 ada sorg mamat ni tgur miss haze`..mamat ni sgt2 la -ve ye...jgn la ikt prgi dia
mnjtuhkn smgt org tol...mcm mn bngsa mlyu nk bjya klu bngsa sdri mperlekhkn org dr bngsa dia...
ptut mnusia mcm ni kna hmban kt mna2 loji indah water ja...
huhuhu

dlm pkul 11 kot(sy x igt) ktaorg pon selamat mendarat di mersing
pas2 blik umah..ehheeh

after that g wat med chck up kt hospital mersing
ms 2 ksian gla miss haze`
berbagai onak dan duri trpksa ditempuhi...but finanlly alhamdulillah
med chck up pon dh settle dgn jyanya

n esknya 2 (23/12) mak n abah n miss haze` pon htr sy kt bus stand
ms otw 2 mak n miss haze` ajak snggh kdai kain jap...sy yg tgh blur2 redha ja ikt..hehehe..pas2 mak ckp yg kain 2 utk sy n mama
wahhh terharunyaaa
tq mak n miss haze sb plihkn
heheheh

overall sy sgt2 happy ms kt sna
special tq kt mama n abah sy htr n amik sy kt bus stand
kt mak,abah n miss haze` ats lyanan yg sgt2 baik...seyes trhru
kt acik n fmily for a great time
n kt smua yg trlbat scra lngsung mhupon x lngsung
mcm wat drama lak
hahahahah

insyaAllah pjg umo n mrh rzki kta ketemu lgi
weeeee~~
~sekian~

December 17, 2010

A LOSER !!!

A loser is one who throws wrenches in the gears
One who pulls out the nails holding up everything he's known for years
But when he finds something special he holds it dear
And when he loses that everything he's not afraid to show tears

A loser is one who presses on through the dark
One who's life has given him many marks
With fists bleeding but he still swings
Fighting for what he believes means everything

A loser is one who falls and falls again
But at the end stands tall with many friends
The sky brightening with vanishing clouds, the loser wins
Crowds now thankful for everything that he gives.

James Vera

i am not good enough but i am better than u!

so upset!
sy sgt2 upset dgn mnusia yg x knang bdi
in this life klu x ley knang budi mknanya,KAU LEY PEGI MAMPUS!!!
sbb mnusia hdup brdsrkn bdi
klu x ley kng budi so how bad are u

becoz of one joke
ad sorg mnusia ni tba2 sentap!
ok fine!
klu dia nk ktuk sy bole je kn
xp bla kna kt dia thu plak dia 2 ad perasaan
wah2
ad perasaan ke ang 2?

honestly la,klu ang nk upset sbb post aku ni...mmpus ang la!
aku dah x ksah psal perasaan org yg x pnah nk pkiq psal perasaan aku
ang asyik nk aku pkiq psal ang n perasaan ang
sdgkn perasaan aku?
ang wat mcm sampah
hrga dri aku ang wat mcm taik!
mnusia jnis ap ang ni

aku diam bkn brmksud aku mengalah
sbliknya aku bktikn yg aku mmpu mngawal marah aku dr ang
aku biaq ang berkwn dgn syaitan so ang ley kuarkn kta2 kesat kt aku
go on!
aku suka pahala free

MY LIFE BECOME MISERABLE BECAUSE OF YOU!

~sekian dr yg lepas geram~

December 16, 2010

putera muhammad razman hafiz




Paranoid

salam 2 all of u...

hr nie mari kita bincangkan mengenai kisah paranoid.
trdpt byk kes di malaysia yg melibatkan paranoid
salah satunya ialah seorang suami melapah isterinya di hadapan anak-anaknya.
ada pula yang tergamak membunuh kesemua ahli keluarganya dengan begitu kejam sekali dek kerana paranoid ini.

paranoid merupakan Kepribadian merupakan kata yang menunjukkan pola berperilaku yang menetap pada diri seseorang dan juga cara diri seseorang tersebut dalam merasakan sesuatu. Karakter kepribadian secara mencolok membedakan diri seseorang dengan orang lain, dikatakan bukan sebagai sesuatu yang bersifat patologis jika terkadang suatu model kepribadian tertentu menciptakan suatu masalah interperseonal dengan orang lain, hal tersebut hanyalah sebuah benturan kecil dari perbedaan tersebut.

Lain halnya dengan gangguan Kepribadian yang dimana merupakan pola kronis dari perasaan dan tingkahlaku yang mana secara mencolok menyimpang dari kebiasaan dan harapan yang berlaku dalam kehidupannya entah norma secara kelompok atau pribadi. Mereka yang mengalami gangguan kepribadian cenderung akan berperilaku kaku, tidak fleksibel dan maladaptif, serta mengarahkan penderita pada hilangnya fungsi mental seperti terjadinya perasaan kalut dan kesedihan yang bersifat merusak di dalam diri penderita.

Terdapat banyak jenis gangguan kepribadian yang dapat menyerang mental seseorang, salah satunya adalah gangguan kepribadian paranoid, yang mana berbentuk kesalahan dalam mengartikan perilaku orang lain sebagai suatu hal yang bertujuan menyerang atau merendahkan dirinya. Gangguan biasa muncul pada masa dewasa awal yang mana merupakan manifestasi dari rasa tidak percaya dan kecurigaan yang tidak tepat terhadap orang lain sehingga menghasilkan kesalahpahaman atas tindakan orang lain sebagai sesuatu yang akan merugikan dirinya.

Para penderita gangguan kepribadian paranoid cenderung tidak memiliki kemampuan untuk menyatakan perasaan negatif yang mereka miliki terhadap orang lain, selain itu mereka pada umumnya juga tidak kehilangan hubungan dengan dunia nyata, dengan kata lain berada dalam kesadaran saat mengalami kecurigaan yang mereka alami walau secara berlebihan. Penderita akan merasa sangat tidak nyaman untuk berada bersama orang lain, walaupun di dalam lingkungan tersebut merupakan lingkungan yang hangat dan ramah. Dimana dan bersama siapa saja mereka akan memiliki perasaan ketakutan akan dikhianati dan dimanfaatkan oleh orang lain.

terdapat beberapa gejala paranoid :

1. Kecurigaan yang sangat berlebihan.

2. Meyakini akan adanya motif-motif tersembunyi dari orang lain.

3. Merasa akan dimanfaatkan atau dikhianati oleh orang lain.

4. Ketidakmampuan dalam melakukan kerjasama dengan orang lain.

5. Isolasi sosial.

6. Gambaran yang buruk mengenai diri sendiri.

7. Sikap tidak terpengaruh.

8. Rasa permusuhan.

9. Secara terus menerus menanggung dendam yaitu dengan tidak memaafkan kerugian, cedera atau kelalaian.

10. Merasakan serangan terhadap karakter atau reputasinya yang tidak tampak bagi orang lain dan dengan cepat bereaksi secara marah dan balas menyerang.

11. Enggan untuk menceritakan rahasia orang lain karena rasa takut yang tidak perlu bahwa informasi akan digunakan secara jahat untuk melawan dirinya.

12. Kurang memiliki rasa humor.

HARUS KITA SEDARI BAHAWA MENGIKUT BANYAK KAJIAN GEJALA PARANOID INI LEBIH BANYAK MENYERANG GOLONGAN LELAKI DARIPADA GOLONGAN PEREMPUAN.

Secara spesifik penyebab dari munculnya gangguan ini masih belum diketahui, namun seringkali dalam suatu kasus muncul pada individu yang memiliki anggota keluarga dengan gangguan skizofrenia, dengan kata lain faktor genetik masih mempengaruhi. Gangguan kepribadian paranoid juga dapat disebabkan oleh pengalaman masa kecil yang buruk ditambah dengan keadaan lingkungan yang dirasa mengancam. Pola asuhan dari orang tua yang cenderung tidak menumbuhkan rasa percaya antara anak dengan orang lain juga dapat menjadi penyebab dari berkembangnya gangguan ini.

terdapat kajian mengatakan paranoid ini boleh juga dikaitkan dengan gangguan2 makhluk halus. dimana pesakit2 ini sering mendengar bisikan2 suara halus yakini iblis untuk membuat sesuatu di luar pertimbangan manusia. jika diperhatikan dengan teliti banyak kes paranoid yang melibatkna kematian dengan cara yang kejam mempunyai beberapa persamaan dari aspek cara mangsa dibunuh di mana bermula dari cara mangsa ditikam dan seterusnya mungkin dilapah atau dikerat. ada juga yang mengaitkan dengan gangguan saka yang diwarisi secara turun temurun. di mana jika mangsa mempunyai permusuhan dengan si pemangsa maka saka si pemangsa akan menghasut pemangsa untuk membunuh mangsa.

mama sy pnah ckp ayt nie

"BILA KITA BERKAWAN DENGAN SYAITAN MAKA TINGKAH LAKU KITA PUN AKAN JADI SEPERTI SYAITAN"

Perawatan untuk gangguan kepribadian paranoid akan sangat efektif untuk mengendalikan paranoia (perasaan curiga berlebih) penderita, namun hal itu akan selalu menjadi sulit dikarenakan penderita akan selalu memiliki kecurigaan kepada dokter atau terapis yang merawatnya. Jika dibiarkan saja maka keadaan penderita akan menjadi lebih kronis. Perawatan yang dilakukan, meliputi sistem perawatan utama dan juga perawatan yang berada di luar perawatan utama (suplement), seperti program untuk mengembangkan diri, dukungan dari keluarga, ceramah, perawatan di rumah, membangun sikap jujur kepad diri sendiri, kesemuanya akan menyempurnakan dan membantu proses penyembuhan penderita. Sehingga diharapkan konsekuensi sosial terburuk yang biasa terjadi dari gangguan ini, seperti perpecahan keluarga, kehilangan pekerjaan dan juga tempat tinggal dapat dihindari untuk dialami oleh si penderita.

Medikasi atau pengobatan untuk gangguan kepribadian paranoid secara umum tidaklah mendukung, kecenderungan yang timbul biasanya adalah meningkatnya rasa curiga dari pasien yang pada akhirnya melakukan penarikan diri dari terapi yang telah dijalani. Para ahli menunjuk pada bentuk perawatan yang lebih berfokus kepada kondisi spesifik dari gangguan tersebut seperti kecemasan dan juga delusi, dimana perasaan tersebut yang menjadi masalah utama perusak fungsi normal mental penderita. namun untuk penanggulangan secara cepat terhadap penderita yang membutuhkan penanganan gawat darurat maka penggunaan obat sangatlah membantu, seperti ketika penderita mulai kehilangan kendali dirinya seperti mengamuk dan menyerang ornag lain.

Psikoterapi merupakan perawatan yang paling menjanjikan bagi para penderita gangguan kepribadian paranoid. Orang-orang yang menderita penyakit ini memiliki masalah mendasar yang membutuhkan terapi intensif. Hubungan yang baik antara terapis dengan klien kunci kesembuhan klien. Walau masih sangat sulit untuk membangun suatu hubungan yang baik dikarenakan suatu keragu-raguan yang timbul serta kecurigaan dari diri klien terhadap terapis.

Walau penderita gangguan kepribadian paranoid biasanya memiliki inisiatif sendiri untuk melakukan perawatan, namun sering kali juga mereka sendiri juga lah yang menghentikan proses penyembuhan secara prematur ditengah jalan. Demikian juga dengan pembangunan rasa saling percaya yang dilakukan oleh sang terapis terhadap klien, dimana membutuhkan perhatian yang lebih, namun kemungkinan akan tetap rumit untuk dapat mengarahkan klien walaupun tahap membangun rasa kepercayaan telah terselesaikan.

Kemungkinan jangka panjang untuk penderita gangguan kepribadian paranoid bersifat kurang baik, kebanyakan yang terjadi terhadap penderita dikemudian hari adalah menetapnya sifat yang sudah ada sepanjang hidup mereka, namun dengan penanganan yang efektif serta bersifat konsisten maka kesembuhan bagi penderita jelas masih terbuka.

Metode pengembangan diri secara berkelompok dapat dilakukan kepada penderita walau memiliki kesulitan saat pelaksanaannya. Kecurigaan tingkat tinggi dan rasa tidak percaya pada penderita akan membuat kehadiran kelompok pendukung menjadi tidak berguna atau bahkan lebih parahnya dapat bersifat merusak bagi diri penderita.

sources from :http://ruangpsikologi.com/gangguan-kepribadian-paranoid

~sekian~




December 14, 2010

alhamdulillah...

AMNI NURSABRINA BINTI ABDUL RAHMAN
LOT 6, KAMPUNG GANDING,
JALAN ALOR MENGKUDU
05400, ALOR STAR
KEDAH

No Pelajar:

2010380583

No Kad Pengenalan:

890607025202



Sukacita dimaklumkan bahawa anda ditawarkan tempat untuk mengikuti program di UiTM:


Program:

(MC227)

Sepenuh Masa

SARJANA MUDA KOMUNIKASI (KOMUNIKASI ANTARAPERSONAL) KEPUJIAN

FAKULTI KOMUNIKASI DAN PENGAJIAN MEDIA

Semester

:

DISEMBER 2010


in this mood now

hati yang kau sakiti by ROSSA

jangan pernah katakan bahwa
cintamu hanyalah untukku
karna kini kau telah membaginya

maafkan jika memang kini
harus kutinggalkan dirimu
karna hatiku selalu kau lukai

tak ada lagi yang bisa ku lakukan tanpamu
ku hanya bisa mengatakan apa yang ku rasa

ku menangis membayangkan
betapa kejamnya dirimu atas diriku
kau duakan cinta ini
kau pergi bersamanya

ku menangis melepaskan
kepergian dirimu dari sisi hidupku
harus slalu kau tahu
aku lah hati yang telah kau sakiti

ku menangis
harus slalu kau tahu
aku lah hati yang telah kau sakiti

did u realize that u hurt me?

it's just a words...
yes it's only a words
but those words was the unexpected that will come from ur mouth...

how i wish i can be as what u want me want to be...
i know who i am
i am not beautiful
i am not pretty enough
i am not like fairy tale princess
but i have a heart who love you most
who will hurt easily by only a word...
a word that doesn't please to hear
a word that doesn't glad 2 face

it is not easy for me also my love...
please understand my feelings like i understand yours
please stop hurting me
because my heart cannot bear with a lot of pain
it doesn't bear to hear those word again
please make it 1st and last...
i don't wish to hear it anymore...
let me save my tears for something else...
could you?
~that's all~

December 12, 2010

Empat persoalan di hari perhitungan

Setiap hamba akan ditanya tentang empat perkara pokok di hari hisab iaitu :

a ) Bagaimana umur mereka semasa hidup di dunia dulu dihabiskan, samada ia dihabiskan dengan melakukan perkara-perkara yang baik atau buruk

b ) Bagaimana tubuh badan dan tenaga mereka digunakan semasa hidup di dunia dulu. adakah untuk melakukan sesuatu kebaikan atau maksiat

c ) Tentang ilmu mereka, apakah ia daripada ilmu yang baik atau ilmu yang jahat dan bagaiman pula ilmi itu diamalkan atau disebarkan

d ) tentang harta yang mereka dapat dan kumpulkan semasa di dunia dulu, apakah ia dari harta yang halal atau harta yang haram, dan apakah ia dibelanjakan ke arah kebaikan atau kejahatan

ketika pertanyaan ini dihadapkan nanti, seluruh tubuh akan menggeletar mengingatkan tentang perlakuan-perlakuan buruk yang telah dikerjakan semasa hidup dulu. semasa hidup di dunia dulu setiap orang dibekalkan dengan dua malaikat yang sentiasa memerhatikan setiap perlaksanaan serta mencatatkan setiap amalan baik dan jahat.

alangkah terkejutnya seluruh manusia bila dikembalikan kepada mereka kitab-litab amalan itu. ianya dibaca, dilihat dan didengar satu persatu tanpa satupun tertinggal.

p/s :pesanan untuk semua pembaca dan pesanan untuk diri saya juga.
~sekian~

December 11, 2010

ang ada masalah jiwa ka?

salam 2 all of u...
sorry sbb tjuk post sy ni agak biadap tapi dulik ap sy kn?
ad sorg mmber sy ni menyuarakn rs x puas hati sbb rmi wat status fb yg memanjatkan kesyukuran kpda Allah sbb result exam yg kua smlm.

sy pon x trlpas dr mmbuat status mcm 2..
xp sy tgh plik stu ja...
knp dia nk sbuk2 psal status org len kn?
bknnya mnusia2 ni wat wall post kt dia kn?
n klu dia x ska bca status2 2 ap ssah hide sudah
ke dia x thu nk hide mcm mn
klu x thu meh aku nk ajar
ap ssah..
hdup ni x ssah la...

ke dia skit hti sbb result dia x gmpak mcm org len or dlm erti kta lain dia dpt result bgus xp x de org teringin nk tnya
malahan x dak kwn2 dia pon nk tnya
yela
org mcm dia 2 mn nk ad best friends as dia pon kwn dgn org sbb nk gnakn org
so ad ke org nk kwn dgn dia?

seyes upset dgn org mcm ni
jgn la sinis sgt
jgn la dengki sgt dgn org
n tlgla sucikn hati skit
klu cntik xp hati bsuk pon x gna jgak weh
lantakla org nk wat status psal result ke hape ke dlm fb org
bknnya org 2 gna email ang pon
n pling pnting bknnya org 2 kco hdup ang pon
klu org nk wat status regarding ap pon, ang mengalami ap2 kerugian ke?
beras umah ang luak ke?
wifi umah ang kna ptong ka?
laptop ang kna virus ka pas bca smua2 status 2?
tak kan?
so jgn la nk dengki sgt
ke ang ad msalah jiwa?
klu ad msalah jiwa meh aku nk bg num pkar2 kaunseling kot2 ang perlukn ke kn?

blaja la sucikn hati n bersihkn jiwa
n jgn la dgki sgt dgn org len
jgn trlalu ego mgaku yg ad org lbh hebat dr ang
igt hdup x mnjnjikn kesempurnaan
hr ni kta mgkn kt atas
but esk mna kta taw kta akn lbh bjya atau jatuh ke bawah?
hr ni mgkn kta akn dpt anugerah dekan but mn thu ms dpn nnty org yg kta ktuk2 n hina 2 akn lbh sukses dr kta?

blaja2 la trma hakikat n x dengki dgn kjyaan org
yg 2 knci prtama kejayaan
n pling pnting jgn la nk skit jiwa sgt dgn kejayaan org len.

~sekian dr yg prihatin~




feeling jiwang la pulok....

sebab dah lma x dengar lgu jiwang makanya sy pon ltak algu salam sejahtera ni kt blog sy...
this song was specially bid 2 spa2 yg pnting dlm hdup sy...love all of u...

iada secantik bahasa mu
Ku gubah lalu menjadi lagu
Tidak setanding paras
Wajahmu itu menjadi rindu

Andainya bulan retak seribu
Bayangmu ada dimana-mana
Jika kaca berderai
Luka tertusuk
Seluruh jiwa
Kita pun diibaratkan
Kasih suci yang bahagia
Aku turut merasakan
Mahligai yang
Jadi nyata... bersamamu

Pertama dan kaulah segalanya
Riwayat yang menghikayat cinta
Kasih jangan biarkan
Kata yang nista
Membakar kita

Kata janji bukan ukuran
Hanya sejati dalam diri
Kuburkan aku dihatimu
Demi cinta sebelum mati
Sejauh manapun terpisah
Kau dihatiku dan ku sama
Dalam tidur dalam terjaga
Ku ucapkan salam sejahtera

fall in love with this movie





salam...
x thu knp.....
rs nya dah beriban kali sy tgk cte nie but every times tgk cte nie mst ad stu feelings yg best sgt
mcm prtma kali tgk...
heheeheh

cte ni hve a strong moral values...
psal ksih syg dlm kluarga
it shows n prove to us yg sesebuah umah akn jdi lbih bhgia n smpurna klu adanya ksih syg ssama ahli kluarga
dan crta ni mmg realistik...
sbb di dblik kbhgiaan mst ad ksdihn
klu x msakan ad pptah "sedangkn ldah lgi trggt?"
kn3?

n cte ni jgak mmbuktikn yg ibu dan bapa x semestinya btul dan anak2 x semestinya salah.
sy x thu knp stp x tgk cte ni ad strong feeling kt dlm hati sy...
ap pun...
cte ni mmg best
u olls pon jmpt2 la tgk jgak
gerenti x menyesal..tp klu menyesal jgn slhkn sy k...mgkn hti u olls blm sdia trma moral value cte nie...
hehehehe

December 10, 2010

alhamdulillah

salam 2 all of u...
da lma x up8 blog nie
lma ke?
hahahah
i bet mst rmi yg wndu2 sy kn?
adeh~~
pasan la plak
hahahahah

ok back 2 the story
hr nie result xzam kuar...
pgi2 lgi 2 gmah n azan msg sy n gtaw result exam ley chck through email
sy pon bgn la gtaw abah sy
n after that g la cc chck result
ms 2 adik sy n adik angkat sy a.k.a art ada kt sna
pas2 chck la
wpun line tenet slow but finally dpt gak chck

sy brsyukur sgt2 for my gpa

as for my cgpa sy syukur gak

sbb ni smua effort sy n yg pling pnting no tiru2 keje ms xzam

and now

sy ni pnjtkn kesyukuran ke hadrat Allah sbb kurniakn kbgiaan sbgni pda sy

2 my abah n mama yg byk support

2 all my lecturers yg byk bg tnjuk ajar kt dri yg srba kkrgn nie...dr 0 psal ilmu mass comm smpi la thu skit2 psal mass comm

2 gmah n ghah n kwn2 yg len yg byk bg moral value

n skli g 2 gmah n azan sbb torai chck result den...ehhehehe

2 azan,fizah n ika for great team work

2 my sibblings yg support

n kpda ssiapa ja yg trlbat scra ,ngsung mhupun x lngsung

ceewaahhhh mcm wat drama lak

hahahah

n x lpa

2 u SYG sbb skongn yg x hnti2...

love all of u...