August 23, 2011

Allah only choose Some people

setiap dr kta sntiasa faced with mcm2 dugaan...
tak kira la dugaan mcm mn pon but setiap dr kta will face it sma ad kecik dugaan 2 atau pon besar...

mgkn pda sesetengah orang dugaan yang menimpa seseorang itu kecik ja sbb bahu yang memikul lagi terasa peritnya...

but kita mesti ingat
berat atau tidak sesuatu dugaan itu bukan la di dalam penilaian manusia tetapi sebenarnya Allah telah tetapkan 'piawaian' ketabahan sesorang itu sebelum Allah berikan dugaan kepda kita

bak kata mama sy..."apabila Allah ingin menjadikan kita seorang yang HEBAT maka Allah bg dkt kita pelbagai dugaan untuk kita tempuhi sebelum kita mampu bergelar orang yang HEBAT"

sedikit sebanyak kata2 itulah yang menjadi perangsang saya sehingga ke hari ni

dear reader,
sebenarnya sedar atau tidak,setiap dari kita mempunyai kekuatan yang berbeza.setengah orang mempunyai kekuatan dri segi emosi whereas setengah orang sempunyai kekuatan dr sgi tenaga...

sebenarnya setiap kekuatan itu hanya "pinjaman" dari Allah semata-mata...bila msanya Allah ingin menguji iman kita, maka nikmat itu ditarik sedikit demi sedikit...dan apabila ujian itu telah habis maka Allah akn pulangkan blik nikmat tersebut.

setiap kali saya meghadapi dugaan, saya akan ceritakan pda mama saya kerana di situ adanya kekuatan saya...mama adalah someone yang mampu tenangkan saya...let me give you one example

melalui post sy yg td, sy kongsikn sdikit dgn mama sy...xp sy x kn kongsikn semuanya sbb bkn prinsip sy "mencanang" masalah yang tidak sepatutnya mama selesaikan...justeru mama memberikan saya satu nasihat

"jangan kita merasa marah terhadap apa yang orang buat terhadap kita, sebab bila kita marah, kita juga yang akan menanggung sakit sedangkan orang yang menyakitkan hati kita mampu hidup tenang setelah melukakan hati kita...banyakkan zikrullah kerana itu adalah santapan untuk hati kita dari menjadi seorang yang pemarah.ingat orang yang cepat marah,senang masuk neraka,dan mama x mau anak mama masuk neraka...cekalkan hati...kerana bukan semua orang diberi peluang untuk menjadi bahan "gossip" dan mendapat pahala free"

setelah itu sambil menggosok pakaian kerja mama, saya terfikir sebentar atas apa yang mama kta dekat saya...and mmg ada kebenarannya..sbb stp x sy mrah dgn org sy x kn blh tidor sbb terlalu mrah...

and Alhamdulillah...now sy lbh tenang....

Ya Allah terima kasih kerana memilih aku sebagai salah seorang hamba-Mu yang menerima segala dugaan dan terima kasih kerana mengurniakan aku seorang mama yang mampu menjadi penawar tika marahku....
:)

sekian dan berjumpa lagi untuk post yg akn dtg


No comments:

Post a Comment