May 25, 2011

kenapa mesti mengambil hak orang?



salam 2 all of u...
today sy nak share opinion mengenai some issues yang selalu menjengah telinga kita sekarang ni.

mungkin kita pernah mendengar cerita anak dara berkahwin dengan suami orang.tak kurang jugak anak teruna mempunyai hubungan sulit dengan isteri orang.

itu perkara yang seakan-akan menjadi kebiasaan dalam masyarakat kita sekarang.alasan2 para pengacau rumah tnagga orang ini adalah mahukan seseorang yang mempunyai pengalaman.
pengalaman la sangat kan?
tapi yang penting,tepuk sebelah tangan takkan berbunyi kan?kalau satu pihak ja yang terhegeh2 sedangkan satu pihak g wat dunno ja benda mcm ni takkan berlaku

mungkin saya pun bukanlah sempurna untuk nak mengata kat golongan2 ni but apa yang saya terkilan orang2 macam ni tak kisah ke kalau rumah tangga mak bapak diaorg lak yang kena kacau?sometimes putting ourselves in others shoes will make us become better one.

tak kurang jugak ada manusia yang suka kacau makwe and pakwe orang lain. bila ditanya kenapa,alasan2 manusia ni "ala...bru kapel bukan kahwin lagi...orang yang kahwin pon boleh bercerai"

kerana alasan2 hampagas yang diberikan oleh golongan2 macam ni maka semakin banyak kes penceraian yang wujud dalam masyarakat kita.saya pernah membuat satu kajian mengenai kes penceraian di mana menurut salah seorang respondent, hampir 10 peratus rakyat malaysia terlibat dalam kes penceraian setiap hari...ehem...bukan setiap minggu or bulan oke?tapi setiap hari.

siapa yang perlu dipersalahkan?si pihak ketiga?suami atau isteri?tepuk dada tnya iman.jangan tanya saya.
persoalannya sekarang saya masih tak faham kenapa ramai di antara kita suka mengganggu hak orang.dan kenapa manusia2 yang dah berumah tangga ni pon gatal yang amat nak tackle anak dara dengan alasan belum berkahwin atau pun masalh rumah tangga yang berantakan dan bergolak. mcm sy mention tdi tepuk sebelah tangan takan berbunyi kan?

sememangnya kita tak dapat nak sangkal jodoh,ajal dan maut di tangan Allah.tapi Allah juga memberikan hak untuk kita merancang dan bertawakal. jadi sebagai manusia yang ada akal dan diutus untuk menjadi khalifah di muka bumi,kenapa tidak kita membuat pilihan yang tepat dan memohon keredhaan Allah.

bila diasak denga soalan,kenapa suami orang yang menjadi pilihan,seringkali jawapan yang kita dengar "jodoh".sedangkan perkahwinan yang dibina atas dasar tu tak berkekalan pon.dan bila ditnya lagi,jawapannya "dh tak ada jodoh"

ni la antara jawapan2 yang kerap kali kluar dri mulut2 si perampas yang gagal mempertahankan rumah tangga mereka.

seperti yang saya katakan tadi,saya bukanlah sempurna untuk menegur siapa2...umur pon muda lagi walaupun muka matang...hahahahah...tetapi saya hanya berkongsi pendapat...jauh di sudut hati saya beristifar supaya perkara ini tidak berlaku kepada saya dan kaum kerabt saya.nauzubillah.

sama2 kita renungkan.jika boleh elakkan dari mengahwini lelaki atau wanita yang sudah berkeluarga,kenapa tidak kita elakkan?

~sekian~

No comments:

Post a Comment